welcome to YOUR friends page..

Setiap manusia ada seorang sahabat yang sentiasa berada disisi kita tak kira masa.pada masa susah atau pun senang.DIA yg terulung dan yg terbaik kita punya dan sentiasa membimbing kita ke jalan yg benar.DIA lah tuhan kita dan sahabat kita satu2nya dunia dan akhirat.DIA menyayangi kita lebih dar sahabat-sahabat kita yg lain.DIA lah satu2nya yg mencintai kita setulus hatinya. ALLAH, sahabat ku, sahabat mu.

Monday, January 17, 2011

sumber kepada komunikasi.

Dalam perbincangan kita yang lepas, kita ketahui bahawa komunikasi ini bercanggah kepada setiap aspek dan perkara. Namun, sahabatku, apakah anda tahu bahawa komunikasi islam bersumber kan dari apa dan mana sebenarnya ? ya, memang ianya bermula dari diri kita sendiri dan sekeliling kita. Tetapi, dalam islam; apakah sumber yang sebenar-benarnya sahih untuk kita ketahui.

Komunikasi merupakan proses pemindahan, penyampaian, penyeruan dan perkongsian idea, pendapat, ajaran agama terhadap sesorang untuk melaksanakan amar ma'ruf nahi mungkar. Di siani, dapat lah kita lihat bahawa komunikasi islam merupakan komunikasi yang berasaskan bimbingan wahyu dan sunnah Rasulullah S.A.W. secara ringkasnya :

1. Al-Quran sebagai ajaran komunikasi.
2. As-Sunnah sebagai amali atau praktikal atau model operasi.
3. Ulamak-ulamak merupakan penerus pengembangan model komunikasi Rasulullah SAW dan Al- Quran dari masa ke semasa melalui proses ijtihad dan prinsip dalil qat'i.

Wahai sahabat-sahabatku, ketahui lah bahawa komunikasi islam merupakan komunikasi bersifat universal yang meliputi seluruh aspek kehidupan sepanjang hayat umat islam. Renung-renungkan lah sahabatku, rakanku..

No comments:

Post a Comment